De Ontluikende Roos

de trukendoos van 'verleiding'

M’n oog viel op de roze en groene roosjes op de sjaal en ik was gelijk verkocht. Dat kwam natuurlijk door de roosjes maar ook door het specifieke groen en roze want die zitten precies in de company colours – in het Engels klinkt dit zoveel leuker dan het Nederlandse ‘bedrijfskleuren’ – van de ontluikende roos. Het feit dat ik de donkergroene kleur van de sjaal eigenlijk niet mooi vond, schoof ik aan de kant omdat mijn ‘verleidingsknop’ bij de eerste aanblik van de roosjes direct in stand ‘aan’ stond. Ik moest de sjaal gewoon hebben!

Roosjes in de kleuren van de ontluikende roos

M’n hoofd deed er nog een paar scheppen bovenop om het feit dat ik me liet verleiden goed te praten. Het was gewoon een kwestie van even goed tussen mijn kleding kijken en dan zou het kledingstuk dat precies paste bij de kleur van de sjaal zich wel aandienen. En mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan kon ik de roosjes zelf nog gebruiken, want ze zijn aardig prijzig als je ze los koopt. De roosjes zouden vervolgens de perfecte decoratie zijn voor dat bijzondere kussen dat ik al heel lang van plan was om te maken. Ik rekende de sjaal bij de kassa af.

zoeken
Eenmaal thuis liep ik direct richting kledingkast. Zoekend tussen de blouses, hesjes, t-shirts en hemdjes probeerde ik ze te combineren met de sjaal, maar de donkergroene kleur paste of helemaal niet of net niet. Dat was nou jammer. Maar niet getreurd, het was slechts een aankoop van een paar euro in een kringloopwinkel geweest. Dus ik kon de sjaal prima voor de bedachte alternatieven gebruiken. In een spontane, creatieve opwelling legde ik de sjaal eerst nog over de leuning van m’n bureaustoel maar na een dag tegen de sjaal te hebben aangekeken, was ook dat het niet.

De sjaal gedrapeerd over m’n bureaustoel

gesprek
De sjaal belandde op de trap en van daaruit zou ie in de mand met creatieve projecten terecht komen. Tot ik me bedacht en mezelf de vraag stelde: waar ben je mee bezig? Waarom laat je je verleiden door iets wat van meet af aan niet helemaal goed voelde? Waar je inmiddels tijd en denkwerk aan hebt besteed om er toch een draai aan te geven. En het plan om een bijzonder kussen te maken heb je al jaren en je komt er maar niet aan toe. Wie zit wie nu voor de gek te houden? En na dit innerlijke gesprek kwam de sjaal uiteindelijk niet terecht in de mand met creatieve projecten maar in een tas met spullen die klaar stond voor de kringloop.

symbool
Ik maakte nog een paar foto’s want de sjaal staat natuurlijk ergens symbool voor. Het is een van de slimme ‘trucs’ waarmee Verleiding opereert om je uit te lokken tot het aanschaffen van spullen. Het moeten hebben van de sjaal is een typisch voorbeeld van een impulsaankoop. Je was het helemaal niet van plan, maar je komt iets in een winkel tegen waarvan je ter plekke denkt: oh, wat leuk, dat is handig, dat kan goed van pas komen, dat past precies bij … et cetera. En je pakt je portemonnee.

nieuwste
Naast impulsaankopen kan Verleiding nog veel meer trucs uit zijn mouw schudden. Bijvoorbeeld die van de aantrekkingskracht van het-nieuwste-van-het-nieuwste. Altijd up to date met je smartphone, met nog meer G’s en een nog sneller internet. Altijd op de hoogte in je vakgebied, met Verleiding die vanaf de plank met vakliteratuur in boekenwinkel of op website naar je knipoogt. In mijn geval heb ik de neiging om, zonder kritisch overwegen, ieder nieuw opruimboek dat op de markt verschijnt, aan te schaffen. Bijblijven, inspiratie en nieuwe kennis opdoen. Daar koop ik ze voor.

in de praktijk
Maar in de praktijk heb ik beperkte tijd en energie om literatuur te bestuderen en staan er nu al ettelijke ongelezen exemplaren tussen de verzameling. En vaak blijkt het oude wijn in nieuwe vaten. En trouwens, hoezo altijd up to date zijn? In de huidige tijd van snelle technologische ontwikkeling is de kans groot dat je met je aankoop binnen afzienbare tijd weer achter de feiten aanloopt.

aantrekkelijk vooruitzicht
Een andere verleidingstruc waar ik regelmatig letterlijk ‘intuin’ is het fenomeen van het ‘oh-zo-aantrekkelijke-vooruitzicht’. In een tuincentrum ben ik op zoek naar een plant voor een bepaalde plek in de tuin. Ik ben me nog aan het oriënteren en dan valt mijn oog op een label met een foto van een schitterende, bloeiende plant. Ik verlekker me in gedachten hoe die plant precies als op de foto in onze tuin staat te pronken. Helaas kom ik negen van de tien keer bedrogen uit. Want het is afwachten hoe de gekochte plant, die in onder ideale omstandigheden in een kas is gekweekt, het in onze tuin zal doen. Kan ie wennen aan een andere grondsoort, de hoeveelheid zon, regen, wind waaraan ie wordt blootgesteld? En hoe beschermt de plant zich tegen de aanwezigheid van slakken, mollen, insecten? Kortom, de belofte op sommige productlabels wordt lang niet altijd werkelijkheid.

korting
Welke trucs in de top drie van ‘meesterverleiders’ staan, is gissen maar aangeboden kortingen scoren vast hoog. Twee voor de prijs van één, weekaanbiedingen met korting, de uitverkoop met het derde artikel gratis, en ga zo maar door. Verleiding heeft vele variaties op dit thema. En ik laat me regelmatig inpalmen. ‘Alle slippers (van een bekend merk) voor de halve prijs!’ adverteerde een schoenenwinkel in opruimingstijd. En ook al had het paar dat ik scoorde een wat afwijkende kleur – daar zou ik wel aan wennen – en waren ze een maatje kleiner dan ik gewoonlijk draag – ze waren vrij breed dus dat zou wel loslopen – ik was in mijn nopjes met mijn 50%-korting-slippers toen ik de winkel verliet. Maar eenmaal thuis, in een ander daglicht, viel de kleur tegen en na een uurtje lopen, gingen m’n voeten op verschillende plekken protesteren en bleken de slippers gewoon te klein! En zo kan ik wel doorgaan met voorbeelden van aankopen die ik onder aanmoediging van Verleiding heb aangeschaft…

wat te doen
Wat te doen, als Verleiding z’n trukendoos weer opentrekt? Het begint bij ervan bewust worden dat we ons laten verleiden, dat wijzélf degenen zijn die er ja tegen zeggen. Dat Verleiding als het ware ergens in ons woont en er als de kippen bij is als we hem de kans geven. En op het moment dat het gebeurt: je realiseren ‘oh ja, daar ga ik weer’. Vervolgens even om jezelf lachen, tot 10 tellen, een paar keer diep in- en uitademen. En jezelf een paar vragen stellen: heb je het echt nodig? Heb je er plek voor in je huis? Ben je bereid er goed voor te zorgen?
Kom je desondanks weer met iets thuis dat toch eigenlijk niet de bedoeling was, dan kun je proberen mild te zijn naar jezelf, want er is zoveel verleidelijks te koop vandaag de dag!

Een vraag? Bel of mail: 06 47 44 26 80 of info@deontluikenderoos.nl.

Inspiratie van de ontluikende roos ontvangen? Abonneer je gratis op: ‘la vie en rose’,
10 keer per jaar een email vol opruimwetenswaardigheden!